Scroll Top

Ce tehnologii de panouri solare există pentru masini electrice?

Ce tehnologii de panouri solare există pentru masini electrice?

Majoritatea panourilor solare de pe masini electrice sunt făcute din celule fotovoltaice din siliciu cristalin. Acestea transformă lumina soarelui direct în electricitate pentru a alimenta bateriile mașinii.

Celulele pot fi din siliciu monocristalin sau policristalin. Siliciul monocristalin – este cel mai pur, format dintr-un singur cristal mare de siliciu. Are cea mai mare eficiență, de până la 25%, dar și costuri mai ridicate. Este folosit de Tesla și alte companii. Siliciul policristalin – are cristale multiple de siliciu. Eficiența este mai redusă (15-20%), dar sunt mai ieftine de produs. Sunt populare la mașini precum Nissan Leaf.

O altă tehnologie promițătoare este cea a celulelor solare subțiri (1-2 microni), flexibile. Acestea pot fi lipite pe suprafețe curbe, cum ar fi caroseria mașinii. Fiind subțiri și flexibile, se pot integra mult mai ușor în designul mașinii. Dezavantajul este că nu sunt la fel de eficiente ca și celulele rigide obișnuite.

Și panourile solare organice pot fi o variantă. Folosesc compuși organici care absorb lumina în loc de siliciu. Avantaje: costuri foarte reduse, flexibilitate și greutate redusă, pot fi personalizate în diverse forme și culori.Dezavantaje: eficiență scăzută (5-10%), durabilitate mai mică în timp.

O altă inovație interesantă sunt panourile solare transparente. Acestea permit luminii să treacă prin ele, astfel încât pot fi integrate în geamurile mașinii fără să blocheze vizibilitatea. Sunt realizate din perovskit sau oxizi metalici sub formă de straturi foarte subțiri. Eficiența lor nu e la fel de mare ca a panourilor obișnuite, dar captează energie suplimentară.

Și nu în ultimul rând, panourile solare cu celule tandems promit eficiență și mai mare. Acestea folosesc două tipuri de materiale semiconductoare suprapuse, care absorb lumina în spectre diferite. Rezultatul este că transformă mai multă energie solară în electricitate. Sunt puțin mai scumpe, dar merită pe termen lung.

Per total, celulele clasice de siliciu cristalin rămân cele mai folosite, pentru că au cel mai bun raport calitate-preț.

În România, nu există în mod obișnuit mașini electrice care să fie echipate cu panouri solare integrate în caroserie. Cu toate acestea, este posibil să găsești unele mașini electrice sau hibride plug-in care pot fi echipate opțional cu panouri solare suplimentare, care pot fi montate pe acoperișul mașinii.

Aceste panouri solare suplimentare pot fi utilizate pentru a încărca bateriile auxiliare ale mașinii sau pentru a alimenta anumite sisteme electrice, cum ar fi ventilatoarele de răcire sau sistemele de ventilație, pentru a menține temperatura interioară confortabilă în timpul staționării în soare.

Este important să reții că aceste panouri solare suplimentare nu sunt proiectate să asigure o încărcare completă a bateriei mașinii și nu vor asigura o autonomie semnificativă în deplasările zilnice. Ele pot furniza doar o cantitate limitată de energie suplimentară și pot ajuta la reducerea consumului de energie electrică din bateria principală a mașinii.

Pentru mai multe detalii despre  ce tehnologii de panouri solare există pentru masini electrice, nu ezitați să apelați la specialiștii Restart Energy!